Op onze website en misschien ook van je verhuurder hoor je vaak over een voorinspectie. Iedereen benadrukt hoe belangrijk het is, maar wat weet je eigenlijk over een voorinspectie? Wat houdt het precies in en waarom is het zo belangrijk? In deze blog duiken we dieper in op wat een voorinspectie inhoudt en waarom het een essentieel onderdeel is van het huurproces.
Wat is een voorinspectie?
Een voorinspectie is een vastlegging van de status van een woning voorafgaand aan een huurperiode. Meestal bestaat dit uit foto’s die de makelaar of pandbeheerder samen met de huurder maakt bij de oplevering van een huurwoning. Maar ook kan het voorkomen dat hiervoor een bouwkundig expert wordt ingehuurd. Deze foto’s worden vervolgens in een mail met de huurder gedeeld, of door de makelaar zelf bewaard.
Dit geeft een duidelijk overzicht wat de veranderingen zijn aan de woning sinds dat deze verhuurd wordt.
Verplichting voor je verhuurder?
Om gelijk maar met de deur in huis te vallen, een voorinspectie is in Nederland geen verplicht onderdeel tijdens een huurperiode. Dit is bijvoorbeeld in België wel het geval. Ondanks dat dit geen verplichting is zien we wel dat veel verhuurders dit alsnog doen. De reden hiervoor is de aansprakelijkheid van de woning. Een verhuurder moet namelijk voordat hij schade verhaalt kunnen vaststellen dat deze schade ontstaan is door de huurder. Uiteraard is dit bij een kapotte glazen lamp voor de hand liggend maar een deuk in de muur kan nog wel eens voor onenigheid zorgen. Het is dan wel zo fijn om dit vastgelegd te hebben.
Hoe zit het met de kosten?
Verhuurders mogen de kosten voor een inspectie niet doorberekenen aan huurders. Het is echter mogelijk om een overeenkomst te sluiten tussen huurder en verhuurder om een bouwkundig rapport te laten opstellen door een expertisebureau. Vaak worden de kosten hiervan in overleg gedeeld maar kunnen deze oplopen tot 350 euro. Soms wil de huurder zelf de staat van de woning vastleggen met een voorinspectie. Als de huurder ervoor kiest om een voorinspectierapport te laten maken, zijn de kosten hiervoor meestal voor de huurder.
Huurders kiezen er meestal voor om zelf foto’s te maken bij intreding van de huurwoning. Het is belangrijk dat deze foto’s gedeeld worden met de verhuurder om de rechtsgeldigheid te waarborgen, als dit niet gebeurd tellen je foto’s ook niet als rechtsgeldig bewijs. De reden dat huurders dit doen, is om onenigheid na afloop van de huurperiode te voorkomen. Zo vermijd je uiteindelijk geschillen tussen huurder en verhuurder.
Wat als deze voorinspectie niet is gemaakt bij de start van je huurperiode?
Wanneer de status niet is vastgelegd aan het begin van je huurperiode is er altijd de mogelijkheid om dit alsnog zelf te doen, beter laat dan nooit. Let dan wel op dat je duidelijk aangeeft wat er tot op heden al veranderd is aan de woning. Je kan hiervoor zelf foto’s maken, een bouwkundig expert inhuren of een rapport opstellen via de app van Spekt. Helaas zien we in de realiteit dat het alsnog vaak misgaat. Uit cijfers van de huurcommissie blijkt namelijk dat er jaarlijks 12.000 geschillen ontstaan tussen huurder en verhuurder over de staat van woningen.
Om dit te voorkomen is het vastleggen van de status van een huurwoning een enorm belangrijk onderdeel. Dit omdat beide partijen altijd terug kunnen vallen op de status voorafgaand aan de huurperiode. Mocht dit niet gebeurd zijn zal de verhuurder altijd verantwoordelijk zijn om aan te tonen dat de schade ontstaan is door toedoen van de huurder.
Meer weten?
Wil je nou meer weten over dit onderwerp, neem dan snel contact met ons op! Voor een digitale manier om deze opname te doen met de juiste handvaten kun je ook altijd onze app downloaden.