Heb je ooit op het punt gestaan tijdens je huurperiode waar je dacht: “Dit is niet wat we hadden afgesproken,” terwijl je naar een beschadigde muur of een lekkende kraan keek?
Geschillen met je verhuurder zijn vervelend en kan je huurperiode flink bederven. Gelukkig zijn er manieren om deze te voorkomen én op te lossen. Een goede voorbereiding en kennis over je rechten als huurder zijn hierbij cruciaal. In deze blog vertellen we je hoe je problemen met je verhuurder kunt voorkomen. En waar je terecht kunt als er toch een geschil ontstaat.
Vastlegging van de woning
De basis van een zorgeloze huurperiode begint eigenlijk al voordat je intrekt. Een goede en complete vastlegging van de staat van de woning is hierbij belangrijk. Dit kun je doen door foto’s te maken van elke kamer en hierbij ook goed te letten op details die beschadigd of versleten zijn. Zo’n documentatie dient altijd als bewijs, als jij en je verhuurder het later oneens zijn over de staat van de woning. Mocht dit niet zijn gebeurd, is het altijd de verantwoordelijkheid van de verhuurder om aan te tonen dat er schade is ontstaan tijdens de verhuurperiode.
Wat te doen bij een geschil?
Mocht er onverhoopt toch een geschil ontstaan, volg dan het volgende stappenplan:
Communicatie: Probeer het eerst op te lossen door het gesprek aan te gaan met je verhuurder. Weet hierbij dat een verhuurder wettelijk verplicht is om eventuele schades of gebreken op te lossen. Dit geld niet als de verhuurder kan aantonen dat jij deze schade hebt aangericht. Helaas komt het in de praktijk geregeld voor dat schades alsnog door huurders betaald worden, om bemiddelingskosten of ‘gedoe’ te voorkomen.
Documentatie: Gebruik de foto’s en documenten van de beginstaat van de woning als bewijsmateriaal.
Bemiddeling: Lukt het niet om er samen uit te komen? Dan kun je een beroep doen op bemiddeling door een onafhankelijke derde, zoals een mediator. Veel gemeenten bieden gratis bemiddelingsservices aan, of je kunt terecht bij de huurcommissie Deze partijen helpen vaak voor jou kosteloos het geschil op te lossen.
Juridisch advies: Als bemiddeling geen oplossing biedt, is juridisch advies de volgende stap. Voor juridisch advies en ondersteuning kun terecht bij het Juridisch Loket. Maar ook bij een advocaat gespecialiseerd in huurrecht. Laat jezelf vooraf goed informeren voordat je juridische stappen onderneemt. Vaak zitten hier namelijk ook kosten aan verbonden.
Voorkomen blijft het beste!
Hoewel je nu alle mogelijkheden kent bij een geschil met je verhuurder, is voorkomen uiteraard het beste! Denk aan een duidelijke huurstaat aan het begin van een huurperiode en tijdig en duidelijke communicatie met je verhuurder. Mocht je nou de status van je woning graag op een rechtsgeldige manier vastleggen, neem eens een kijkje op onze website of neem direct contact op.